Har du funderat på att bli en influencer?
KRÖNIKA. Vad har Valentin Didenko, Meenakshi och Vishnu Moorthy gemensamt? Förutom att de var influencers av
varierande popularitet, är de nu döda. Detta som en direkt följd av att de var
influencers.
Nu vill jag inte klaga en massa på influencerkulturen,
tvärtom är jag ett fan av många influencers, men just i denna text vill jag be
er att tänka efter och kanske fundera över hur personerna i min text hamnade i
sina minst sagt, olyckliga situationer.
Valentin Didenko firade sin fru, Ekaterinas, födelsedag
tillsammans med flera av deras gemensamma vänner. De hade anordnat ett stort
poolparty och för att skapa en spektakulär effekt för hennes över en miljon
följare, hade de skaffat 30 kg kolsyreis som de planerade att kasta i poolen.
Kolsyreis har den spännande egenskapen att om man kastar ned det i vatten, så
skapas en tjock dimma som flyter fram över marken på grund av att den är tyngre
än luften runtomkring den. Detta används ofta som en stämningshöjare vid t.ex.
halloweenpartyn och även i drinkar för att ge dem lite extra flärd. Vad
Ekaterina och Valentin däremot inte tänkte på, var att kolsyreisens dimma även
tränger undan allt syre. Är man då i en pool och bara har huvudet över ytan är
det helt omöjligt att få något syre, och utan syre blir man inte långlivad.
Valentin och två av hans vänner omkom därför, två i poolen och Valentin senare
på sjukhus. Flera andra vänner skadades av kemiska brännskador (kolsyreis är
minus 78.5 grader eller kallare) och koldioxidförgiftning.
Det står nog klart att Ekaterina och Valentin missade något
som är väldigt viktigt i alla sammanhang när man anordnar något, nämligen att
göra ordentliga efterforskningar. Speciellt om man ska använda kemikalier för
effekt. Om man inte är förberedd visar deras tragiska födelsedag tydligt vad
som kan hända.
Nu är det ju naturligtvis inte så att om man inte har
spektakulära effekter så är det lugna gatan, utan efterforskningar är viktiga
även när det gäller sina omgivningar. Många influencers har skapat sina
onlinekarriärer genom att klättra upp (lagligt eller olagligt) på byggnader,
berg, ställningar osv och tagit riktigt imponerande bilder som får det att suga
till rejält i magen hos oss svårt höjdrädda individer. Men precis som med specialeffekter,
är det väldigt viktigt att efterforska och förbereda sina stunts om man ska ge
sig på våghalsiga fotosessioner, vilket vi kommer märka i nästa exempel.
Meenakshi och Vishnu Moorthy var ett gift par från Indien men jobbade i Bay Area, Kalifornien. Vishnu som en framgångsrik ingenjör och Meenakshi som en influencer med ca: 25000 följare på Instagram, där hon främst bloggade om deras resor, både i USA och övriga världen. Den 25’e oktober 2019 vandrade de upp till den populära utsiktpunkten Taft Point, ungefär 1150 meter över den omgivande dalen Yosemite Valley. Väl uppe ville de producera det perfekta instagramfotot, man kan ju bara spekulera, men kanske ansåg de inte att det var tillräckligt effektfullt att så där de var säkra, utan stegare längre och längre mot kanten. Men det blev aldrig någon bild, och närmre än så kom de aldrig sitt perfekta instagramfoto utan parkarbetare fann dem nedanför den 250 meter höga klippan med endast ett kamerastativ kvar där uppe, nära klippans kant. Wikipedia vittnar om att de inte är ensamma, över 250 människor har
omkommit när de fallit ned från olika platser när de försökte ta spännande fotografier.
Det står alltså klart att om en influencer vill
särskilja sig, är det av stor vikt att tänka på vad man gör, innan man gör det
om man vill minimera risken för tragiska olyckor. Men det är inte den enda
fallgrop man kan falla i som influencer. I takt med att ens popularitet ökar,
så ökar även det inflytande man har på sina följare. Det är nämligen precis det
man vill göra som en influencer, influera sina följare. Detta kan dock leda
till tragedier det med, även om influencern personligen inte drabbas, utan dennes
följare.
Vem ska ta ansvar om det går riktigt fel?
Office Xiaoye är en kinesisk
internetkändis med över 8 miljoner fans. Hon är känd för hennes spektakulära
förmåga att laga lyxmåltider med improviserade redskap hon skapar från saker
hon finner i kontor (därav namnet). Till skillnad från de tidigare exemplen
lever hon och mår bra idag, men i augusti 2019 bestämde sig ungdomarna Zhezhe,
14 år, och Xiaoyu, 12 år, att de ville prova att göra popcorn på samma sätt som
de sett Office Xiaoye göra. Nämligen genom att använda en oljelampa och en
konservburk. Dock använde ungdomarna en stor förpackning koncentrerad t-sprit
och när de hällde t-sprit från den i sina två burkar antändes den av de flammor
de redan tänt och hela förpackningen expoderade. 12-åriga Xiaoyu fick svåra
brännskador över hela kroppen och 14-åriga Xiaoyu omkom av sina skador. Office
Xiaoye har efter påtryckningar gått med på att betala en okänd summa pengar
till ungdomarnas familjer.
Office Xiaoye får stå som en
representant för det ansvar som kan läggas på både influencer och dennes
plattform. Det är naturligtvis ingen som begär att dessa ska ta ansvar för att
inga minderåriga någonsin kan ta del av innehållet, men det åligger ju producenterna
att anpassa sitt innehåll efter plattformen. Det finns ingen klar gräns här,
men en influencer som sponsras av Disney kommer nog inte dela videos där denne
spelar rysk roulett, medan en influencer under en strikt 18+ plattform inte kan
klandras för att lägga upp för otäcka specialeffekter under ett skräckmaraton.
Ett otroligt tragiskt exempel på hur
viktigt det är att plattformen anpassas till sina konsumenter kommer från
Italien tidigare i år. Under början av 2021 blockerades där medieplattformen
TikTok på grund av en pågående undersökning efter att en tioårig flicka strypt
sig själv till döds då hon försökte sig på en så kallad ’blackout challenge’,
som blivit en populär utmaning på plattformen. Utmaningen går ut på att deltagaren ska filma
sig själv medan denne håller andan med ett bälte runt halsen. Flickans femåriga
syster hittade henne medvetslös på badrumsgolvet med ett bälte runt halsen och
sin mobiltelefon i handen. Hon avled senare på sjukhuset.
Tänk efter innan!
Sammanfattningsvis
vill jag med denna text säga att Valentin, Meenakshi och Vishnu och många andra
skulle levt idag och att dessa olyckor i stor mån hade kunnat undvikas om vi
alla blev bättre på att bromsa in lite. Alla gillar ju att komma först och
därmed kanske anse sig vinna (fler följare, mer bekräftelse, bättre sponsring).
Men allting har sitt pris. Jag tror inte att ni alla kommer omkomma i tragiska
olyckor om ni ständigt försöker höja ribban för ert innehåll, men varför ha så
bråttom? Sakta in, njut av resan, tänk efter innan, ta en paus.
Sociala
medier och influencing är här för att stanna, du vinner inget på att bränna ut
dig.
Ta hand
om er!
-Martin
Larsson
(foto: wikipedia commons)
Comments
Post a Comment