Vad tycker andra om influencers?

INTERVJU. Solen skiner genom fönstret och värmer upp lägenheten. Fåglarnas kvittrande hörs genom glipan i fönstret. Kattpäls flyger överallt. Våren är här och covid-19s framfart fortsätter. Ungdomar får vända sig till internet för att sysselsättas och att följa influencers är något som många redan gjorde innan. Influencers får nu mer uppmärksamhet, men vad tycker ungdomar om influencers egentligen? 

Det är en av frågorna vi har skrivit ner inför denna intervju. Vi intervjuade tre personer som är 21 år gamla. De fick välja namn som bytte ut deras riktiga: Sigrid, Estelle och Anastasia. Nu kommer ni få läsa deras svar på några frågor vi ställde gällande influencers.

Har du någonsin funderat på att bli influencer? 

Sigrid: Nej, det har jag inte. Jag är inte intresserad [i] det och tycker inte om hur de behandlas av media eller hur många av dem beter sig (barnsligt och omoget, hubris och arrogans). Dessutom har jag inte tid.

Estelle: Ja, i många år och det gör jag fortfarande ofta. Jag funderar på det för att det finns mycket i världen som jag skulle vilja förbättra, delvis djurens rättigheter (både tama, s.k. boskapsdjur, och vilda), folks medvetenhet om hur konsumtionen av djur påverkar vår värld, samt om hur vår en-gångs mentalitet håller på att förstöra världen och naturen vi lever i osv. Jag har många starka åsikter och det känns inte som att regeringarna/de som borde göra något åt dessa frågor faktiskt tänker göra det, vilket ofta får mig att fundera på att ta saken i egna händer.

Anastasia: Ja, jag har velat bli influenser för det är ett jobb som ger en många möjligheter. Du är inte beroende av en plats, du kan jobba vart som helst. Du är din egna chef och bestämmer dina egna tider etc. Det ger en också möjlighet att nå ut till andra människor och förändra saker.


Följer du några influencers? Vilka och varför följer du dem?

Sigrid: Jag följer YouTubers och deras instagram om det räknas, Akidearest, Plumbella, The Anime Man och fler. Jag följer Akidearest och the Anime Man för att jag gillar deras videor och personligheterna de presenterar. De verkar väldigt medvetna om sig själva och kulturen kring sina jobb, och de kommer alltid med intressanta samtalsämnen i sina videor. Plumbella är en sims-YouTuber och rolig, älskar att se vad hon gör på fritiden. Hon har bland annat autism, som jag har, och jag relaterar väldigt mycket till det och hur öppen hon är med det. Får mig att känna mig validated, bekräftad.

Estelle: Jag följer många influencers! Vissa, som t.e.x Freddy my Love och Dylan is in Trouble för nöjes skull (hon gör mode/fashion videos, han gör film kommentarer) men de flesta följer jag för att jag antingen är intresserad av och skulle vilja lära mig av aspekter av deras liv (som t.e.x. Ellen Fisher, jag håller inte nödvändigtvis med om alla hennes åsikter, men sättet som hon uppfostrar sina barn på finner jag väldigt inspirerande).

Alana Arbicci lär mig om beauty och finances; Hitomi Mochizuki är en enorm inspiration i mitt liv, både spirituellt och vad gäller tacksamhet i vardagen; Miles (Healthy Crazy Cool) lär mig om nutrition samtidigt som han är extremt rolig. Skulle säga att det är vissa personer som jag följer bara för att jag gillar deras personligheter, b.l.a. Rebal D, The Try Guys, Emma Chamberlain, RawBeautyKristi, Romee Strijd, Corpse Husband, Ava Jules etc.

De sista två kategorierna skulle jag säga är personer jag följer för ”nyheter” om man kan kalla dem det, och mat kanaler. Exempel skulle kunna vara Spill Sesh (fast jag funderar på att sluta följa henne pga extremt olika åsikter i en av hennes senaste videos) och Avant Garde Vegan, Amanda Ducks.

På instagram följer jag några mat-bloggar (Fridasvegobak, Thefoodietakesflight), men annars följer jag mest heta personer där, eller personer vars stil jag gillar! Och vänner förstås. Följer även vissa av de youtubers vars personlighet jag gillar. Funderar på att sluta följa vissa influencers som får mig att jämföra min kropp med deras, men å andra sidan så är jag inte inne på instagram jätteofta, så det återstår att se. Min favorit person på insta är utan tvekan Hitomi Mochizuki, hon kommer alltid med vackra + inspirerande + spirituella inlägg och stories.

Anastasia: Jag följer massor influenser både på Youtube och Instagram. YouTube och Instagram är något som jag besöker dagligen och blir väldigt påverkad av. Det är en salig blandning med allt ifrån mat, smink, vegansk livsstil, mat, feminism, kroppsaktivism, memes etc. Jag försöker följa konton som bidrar med något, som får mig att må bra och som är inspirerande. Jag gillar att lära mig nya saker och tycker t.ex Instagram är ett bra sätt att bli informerad på och lära sig saker.

Simple politics är ett konto som informerar om nyheter och politik i UK. Dom uppdaterar om covid-19 och nya restriktioner och easing of lockdown här i UK. Eftersom jag bor i London är det skönt att lätt och smidigt kunna hänga med i allt som händer här. TNKVRT(tänkvärt) är ett annat konto som informerar och uppmärksammar om nyheter och orättvisor som sker i världen. Accidentallyveganuk är ett bra konto för veganer eller folk som vill bli veganer. Dom lägger upp bilder om mat som är veganskt men som kanske inte tänkte/visste är veganskt här i UK. Veganbeautygirl lägger upp om veganska smink och hudvårdsproduker, men också om miljövänliga alternativ. Kontot visar veganska och miljövänliga alternativ och vad man kan köpa istället och byta ut sina icke veganska produkter till.

Jag försöker följa olika konton, konton som lär mig om rasism och hur vi vita behandlar svarta( action4humanity) Jag har börjat försöka följa mera konton som drivs av personer med större kroppar, kroppar som liknar min för att jag påverkades väldigt negativt och jämförde mig med konton med endast smala kroppar, mode för smala kroppar etc. Två konton jag följer är Josefineiivarsson och fiaanderberg.

Vad är din åsikt om influencer som ett jobb?

Sigrid: Det känns inte som ett stabilt jobb. Av vad jag förstått så handlar det om att vara relevant i det community man är i och det är lätt att det går över styr med tillgjorda skandaler och drama så att man kan fortsätta vara relevant och få pengar. Influencers har många unga följare också, nu snackar vi barn, och med tanke på människor som Jake och Logan Paul som beter sig mer omoget än spädbarn så är jag orolig över att ingen har koll på dem (influencerna alltså), att ingen reglerar dem.

Estelle: Det är ett väldigt instabilt jobb, som dock kan generera mycket pengar om du gör det rätt/är lämpad för det/har tur och kan leva med mycket kritik. Om jag någonsin började jobba med det så skulle jag alltid ha något annat i bakfickan, för man vet aldrig med en sådan här plattform: den skulle kunna stängas ner över en natt.

Anastasia: Du behöver lägga ner massor tid på det och även om du själv kan bestämma dina egna arbetstider och villkor så måste du jobba extremt mycket för att bli framgångsrik. Sociala medier är något som är öppet för alla 24/7 och det är viktigt att alltid uppdatera som influenser. Dessutom ser många upp till dig och det du lägger upp kan påverka rätt många. Man får mycket kritik och hat som influenser.

Det är ett väldigt populärt yrke och det är många som vill bli influenser. Jag tror att det är mycket svårare och påfrestande  än vad man tror. Vi ser en bild eller en 10 minuters lång video men bakom det är det extremt mycket arbete. Det är ett riktigt jobb trots att många kanske inte tycker det. När man väl blir framgångsrik inom det så kan du verkligen gå långt och tjäna mycket.

Vad tror du är fördelar och nackdelar med att vara influencer?

Sigrid: Fördelen är väl att man når ut till människor med det budskap man vill förmedla, jag tror det är relativt lätt att bli en influencer beroende på vad du vill göra. Blir man riktigt stor tjänar man bra med pengar också, kan jag tänka mig.

Nackdelen är hur offentligt ens liv blir och hur lätt det blir för nättroll att mobba en. Kolla bara Zara Larsson och hur folk klagar på hennes armar, eller att Jennifer Lawrence skulle vara fet. Man blir nog lätt beroende av likes också, att konstant bli bekräftad som bra eller duktig i andras ögon. Pressen på en själv från alla håll kan göra stor skada.

Estelle: Positivt: du kan påverka människors tankar, syn på världen och därmed deras handlingar.

Negativt: du måste stå ut med hat, extrem granskning, att folk jämför dig med andra konstant, överanalyserar allt du säger, kommenterar på hur du ser ut och pratar etc. Kan nog vara extremt påfrestande om du inte har en stark och säker självbild, vilket delvis är varför jag aldrig försökt än så länge.

Anastasia: Fördelar med att vara en influenser att det ger en många möjligheter och friheter. Du är din egna chef. Du kan jobba som influenser vart som helst och när som helst. Du kan resa runt och du bestämmer ditt egna schema. Du får vara kreativ. Det ger dig som sagt många möjligheter och du kan nå ut till många och informera och sprida din åsikt.

Nackdelar med att vara influenser att du och ditt privatliv blir offentligt för massor att se och följa. Influenser får ta emot extremt mycket kritik och hat. Människor har extremt höga förväntningar och dom glömmer aldrig bort ett misstag som en influenser råkar göra. Du måste jobba extremt hårt och ständigt uppdatera och komma med nya idéer. Folk kommer också att ständigt granska dig och jämföra dig.

Vi vill höra din åsikt!

Nu har du fått läsa vad andra tycker om influencers, men vad är din åsikt? Skicka in en kommentar eller använd #opinionsgeneratorn för att dela din åsikt. Vi vill gärna höra ifrån er!

-Sabine Raninger


PS Vill du lära dig mer om ämnet kan vi rekommendera denna video från Länsförsäkringar där Isa Galvan och Linnea Holst pratar med högstadieelever om deras tankar om sociala medier och influencers.



Comments

Popular Posts